Przejdź do głównej zawartości

Liczebniki i kawa

Witajcie! Wczoraj postanowiłam prócz powtórki całego materiału wprowadzić też liczebniki. W sumie to codziennie powtarzam cały dotychczasowy materiał. Raczej dopiero w weekend odpuszczę z dodatkowymi rzeczami ;)

Liczebniki w języku chińskim są niezwykle proste. Umiejąc liczby od 1 do 10 praktycznie potrafimy już wszystko. Pozostaje tylko dodać jak jest 0 oraz 100 i koniec. Całość zajęła mi ok 10-15 minut. Tworzenie większych liczb jest bardzo proste, gdyż polega na łączeniu tych widocznych poniżej, np. 12 to dziesięć dwa, 30 to trzy dziesięć, a 67 to sześć dziesięć siedem. Ot cała filozofia!

Korzystałam z materiałów dostępnych na YouTube, aby poznać prawidłową wymowę oraz słuchałam piosenki z melodią naszego "Panie Janie". Najpierw było mi ciężko w takim tempie policzyć do 10, jednak za którymś razem się udało i dziś już nie mam z tym problemu. Dziś w pracy nawet udało mi się usłyszeć liczby, które moi znajomi z Chin wymawiali i szybko zlokalizować je na wyświetlanych arkuszach Excela ;) Przyznam, że było to bardzo satysfakcjonujące, bo mimo, że nie rozumiałam co mówią wiedziałam o jakich danych rozmawiają. Super motywacja!

Dzisiaj oglądałam z moją ulubioną Dani jak zamówić kawę. W krótkim, siedmiominutowym filmiku nauczyła mnie podstawowych zwrotów z kawiarni, takich jak "Co podać?", "Chcę kawę", "Czy on też chce kawę?" "Nie, on chce herbatę", "Chcę to/tamto" czy "Moja herbata jest bardzo dobra". Link do materiałów wrzucam poniżej. Ten materiał sprawił mi trochę trudności i musiałam na niego poświęcić ok godziny rozbitej na dwie sesje. 






Komentarze